FIFA 12 ligt inmiddels weer een aantal weken in de schappen. Wat valt er dit jaar het meeste op aan de succesvolle footie van EA Sports?

Zodra we onze eerste wedstrijd starten valt meteen op dat er grafisch niet veel veranderd is. De gameplay is daarentegen flink aangepakt. De grootste wijziging zit in het aanvallen en verdedigen. Deze hebben een flinke opfrisbeurt gekregen. Waar EA een aantal jaren geleden vaak de mist in ging door de gameplay totaal door elkaar te gooien, hebben ze sinds FIFA 10 een solide basis die wordt verbeterd en verfijnt. Na de introductie van 360 dribbelen en Personality+ komt EA nu met de zogenoemde 'Player Impact Engine'. Hiermee reageren spelers realistischer op elkaar wanneer ze met elkaar fysiek in contact komen. Als aanvaller heb je nog meer controle over de bal door de nieuwe precisiedribbels, maar het verdedigen is lastiger dan ooit geworden.

De herintreding van de staande tackel en de verdwijning van het zelf oproepen van een bijsluitende verdediger zorgt ervoor dat je bij balverlies de verdediger goed moet opstellen en op het juiste moment moet ingrijpen. Druk zetten wordt hierdoor een stuk lastiger waardoor je in FIFA 12 bijna opnieuw moet leren verdedigen.
 

Impact

Door de nieuwe 'Player Impact Engine' zullen de voetballers meer last hebben van fysiek contact en daardoor sneller uit balans raken, dit zorgt soms voor onvoorspelbare momenten. Door de verdedigende wijzigingen zou je meer verwachten van de verdedigende opties zoals druk zetten en de buitenspelval. Helaas zijn deze opties er flink op achteruit gegaan. Bij de buitenspelval is de timing vaak zo beroerd dat de laatste lijn pas instapt wanneer de bal allang gespeeld is en het druk zetten wordt simpelweg niet of niet lang genoeg uitgevoerd.

Wel een verademing is de AI waarbij je hebt geanticipeerd op een actie en te vroeg op een schiet/tackle of pass/sliding knop drukt. Waar je tot FIFA 11 nog werd afgestraft bij een plotselinge wijziging van het spelmoment is er nu na veel speluren nog geen enkel moment geweest waarin dit gebeurde. Na een plotselinge wijziging en een te vroeg geïnitieerde actie lijkt FIFA 12 het moment af te wachten tot de speler bijna in balbezit is en je dus nog genoeg tijd hebt voor het terugroepen van de actie en aan een nieuw vervolg kan werken.


 

Nieuwe carrière opties

Ook het carrière spel is flink op de schop gegaan en is uitgebreid met nieuwe en vertrouwde features. In de FIFA 12 carreer mode kun je weer met een scouting werken om nieuw talent voor de komende jaren op te sporen. Totaal nieuw is het ontdekken en contracteren van spelers van 14 tot en met 16 jaar om plaats te nemen in het jeugdteam. Dit team wordt elk jaar beter en als een talent 16 jaar is geworden kun je overhevelen naar naar het eerste team.

Voor de gamers die het liefst met geld smijten is er nu een iets uitgebreidere transfermodule. Onderhandelen is lastiger geworden en niet elke club zal zijn spelers laten gaan en geen enkele speler zal klakkeloos overstappen. Wanneer je niet zeker bent van de kwaliteiten van een speler die je op het oog hebt kun je ervoor kiezen om een speler eerst een jaar op huurbasis over te nemen en daarbij alvast een transferbedrag af te spreken waarvoor je de speler aan het eind van het seizoen kan overnemen. Het leuke van deze optie is dat je ook goede basisspelers kan huren zolang het geboden transferbedrag maar interessant genoeg is. Dit biedt natuurlijk ook extra voordelen voor ploegen die weinig transferbudget hebben. Je kan nu een speler halen en het geld daarvoor proberen binnen te halen met prijzengeld. De laatste dag dat de transfermarkt open is wordt nu duidelijk afgeteld met een klok waarin je bij elk uur afzonderlijk afloopt zodat je op de laatste dag nog flink wat kan sleutelen aan je selectie.


 

Vorm en motivatie

Bij de carreer mode wordt nu meer nadruk gelegd op het vormpeil en motivatie van spelers. Dit wordt onder andere beïnvloed door de resultaten, pers en de speeltijd. Door de nieuwe interactie met de pers voor elke belangrijke wedstrijd kun je via de pers spelers of het gehele team loven of juist motiveren. Dit kan van je eigen ploeg of speler zijn maar je kan er ook voor kiezen om een tegenstander, speler of coach van de tegenstander te loven of nerveus te maken. Dit kan goed of slecht uitvallen. Wanneer je de tegenstander tot het bot afkraakt kan dit ervoor zorgen dat de tegenpartij een stuk slechter speelt dan normaal of juist extra motivatie haalt uit je kritiek. Voor de echte managers is dit een leuke feature.

 

PluspuntenMinpuntenConclusie

  • uitgebreidere Carreer mode

  • realistisch

  • meer online mogelijkheden

  • verdedigers brengen elkaar onhandig uit balans

  • buitenspelval en druk zetten werkt amper

FIFA 12 kent een aantal tweaks waarbij vooral het gemakkelijke verdedigen van de vorige versies wordt aangepakt. Dit is een aanpak die het spel spannender maakt, maar door onder andere het gemis van werkende verdedigende opties niet heel overtuigend uitpakt waardoor zeker ruimte blijft voor verbetering. De nieuwe carrière opties maken de carreer mode veel interessanter. Online blijft FIFA 12 heerlijk om te spelen en te blijven spelen. Kortom, FIFA 12 is weer aangepakt maar voelt toch als vanouds.

 

UitgeverEA GamesOntwikkelaarEA SportsDemo downloadjaBesturingssysteem (min. benodigd)Windows XPProcessor snelheid (min. benodigd)Intel Core 2 Duo 2,4 GHz of snellerHoeveelheid RAM (min. benodigd)2Grafische kaart (minimaal benodigd)vanaf AMD Radeon HD 2900 of nVidia GeForce 8800 GTBenodigde hardeschijfruimte (GB)8Online gamingjaGamepad ondersteuningja

8,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten