Hoewel boekwinkels als Bol en Selexyz hun uiterste best doen om ebooks te promoten, loopt het niet storm met nieuwe e-readers. De SNE-60 van Samsung zorgt voor wat nieuw bloed, maar weet de e-reader indruk te maken?

Eén ding moeten we Samsung nageven: qua vormgeving maken ze een gedurfde stap. Vrijwel alle e-readers in de markt maken gebruik van dezelfde eenvoudige, platte vorm. Samsung bewandelt een andere weg en heeft voor het sliderdesign van de SNE-60 duidelijk naar de eigen mobiele telefoons gekeken. In ingeschoven toestand zijn er slechts drie knoppen bereikbaar (previous, next en de aan/uit-knop). Schuiven we de SNE-60 uit, dan krijgen we de beschikking over vier extra toetsen en een navigatiepad. Leuk, maar wat ons betreft overbodig.

De SNE-60 is uitgerust met een aanraakgevoelig scherm dat helaas alleen met de meegeleverde stylus te bedienen is, vingers worden niet herkend. Het scherm reageert redelijk. Dat is maar goed ook, want Samsung heeft de menustructuur van de e-reader erg onoverzichtelijk gemaakt. De weergavekwaliteit van het scherm is overigens uitstekend en doet niet onder voor e-readers zonder touchscreen. Wel heeft het scherm te kampen met een trage verversingssnelheid, waardoor we niet snel door een boek heen bladeren. De schermgrootte is zes inch, voldoende voor het lezen van boeken in epub-formaat. Wie zijn boeken als pdf-bestanden uit minder legale bronnen betrekt kan beter voor een e-reader met een groter scherm gaan, want er zijn weinig zoomopties aanwezig. Bij sommige ebooks zult u dus moeten turen om de lettertjes te lezen, of flink moeten scrollen op elke pagina.

• uitstekende schermkwaliteit

• ingebouwde wifi

• ingebouwde Selexyz-portal

• onhandige sliderbehuizing

• gecompliceerde bediening

Hoewel de SNE-60 een aantal sterke pluspunten heeft (zoals wifi-toegang en de ingebouwde Selexyz-boekwinkel), zijn het de minpunten die overheersen. Zo voelt de SNE-60 zwaar aan en is hij in uitgeschoven toestand niet prettig vast te houden. Voor een aanschafprijs die boven de concurrentie ligt, verwachten we op zijn minst een aantal unieke mogelijkheden. Dat het delen van boeken met vrienden (EmoLink) in Nederland niet werkt, helpt daarbij niet mee.

5,0

...