Wie gecharmeerd is van Indiana Jones achtige verhalen en avonturen, kan zich verheugen op de point and click adventure Lost Horizon. Deze game bevat alles wat een gemiddelde Indiana Jones film ook bevat: oude artefacten, legendarische plaatsen, duistere krachten en Nazi's die deze in handen proberen te krijgen.

Je speelt de Britse ex-soldaat Fanton Paddock die op pad gaat om zijn verdwenen vriend Richard te gaan zoeken. Richard is een soldaat die tijdens een missie vermist is geraakt ergens in Tibet. Nu speelt Lost Horizon zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog en in die tijd was Tibet nog niet in kaart gebracht. Fanton gaat dus op zoek naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg.

Eindelijk eens een mooi adventure

Lost Horizon is een old school point and click adventure wat nauwelijks verschilt van de adventure-games van vroeger. Alleen grafisch ziet de game er natuurlijk mooier uit en het is leuk om te zien dat er eindelijk weer eens een adventure verkrijgbaar is dat zich grafisch gezien kan meten met de huidige standaard die we van games gewend zijn. Alleen met diepte heeft de engine van de game moeite waardoor karakters niet altijd even goed samenwerken met de achtergrond. Dit ziet er af en toe belachelijk uit.

Geen originaliteitprijs]/h2]De interface van de game is vanzelfsprekend en je kan direct aan de slag. Het is jammer dat de game niks nieuws doet met het adventure genre. Wat dat betreft zien we meer vernieuwing in adventures van kleinere ontwikkelaars zoals bijvoorbeeld de game Darkness Within 2 van Zoetrope. Ook wat het verhaal en de setting betreft is er niets origineels te vinden. Alle elementen van een gemiddelde Indiana Jones film zijn aanwezig: niets meer en niets minder. Op zich is er niks mis met Indiana Jones, maar deze formule is ondertussen zo vaak gebruikt dat de game je niet snel zal verrassen.

Avonturieren in etappes

Lost Horizon is een toegankelijke point and click adventure. De meeste puzzels zijn met logisch nadenken goed op te lossen. Mocht je er niet uitkomen, dan kun je altijd nog alle items in je inventory met elkaar en met de diverse locaties proberen te combineren in de hoop dat je dan verder komt. Bij de adventures van vroeger was dit een hele klus omdat je gaandeweg de game steeds meer verzamelde, maar bij Lost Horizon wordt de game gespeeld in etappes, oftewel hoofdstukken. Deze zijn relatief klein waardoor je ook niet een gigantische inventaris opbouwt.

Wat nu?

Verder kun je ook gebruik maken van het 'task' icoon. Deze geeft een beschrijving wat de status is van je missie zonder je te vertellen hoe je de diverse puzzels op moet lossen. Behalve de gebruikelijke 'use item' puzzels heeft de game ook echte puzzels die opgelost moeten worden. Bij iedere echte puzzel – zoals bijvoorbeeld het volgen van draden in een gigantische knoop – heb je de keuze of je een moeilijke of een normale variant wil. Zo blijft de game voor iedereen toegankelijk.PluspuntenMinpuntenConclusie

• Vertrouwde gameplay

• Mooie graphics

• Totaal niet origineel

• Rare interactie van karakters met achtergrond

Lost Horizon is een leuke ouderwetse point and click adventure die het vooral goed zal doen bij nostalgische gamers. Verwacht behalve moderne graphics echter geen vernieuwingen of een origineel verhaal. Daarentegen is de game voor adventure-liefhebbers zeker wel onderhoudend.UitgeverDeep SilverOntwikkelaarAnimation ArtsProcessor snelheid (min. benodigd)Pentium 4, 2 GHz of compatibleHoeveelheid RAM (min. benodigd)512Grafische kaart (minimaal benodigd)DirectX 9-compatible met 64 MB of meerBenodigde hardeschijfruimte (GB)4.5Online gamingnee

7,0

...