Meestal zijn het games van voor de 'next gen' consoles die overgezet worden naar de pc, maar in dit geval is het eens een Wii-game die overgezet. De survival horror game 'Cursed Mountain', die een bescheiden succes was op de Wii, maakt nu ook de pc onveilig.

De Wii staat nu niet bekend om zijn kracht en we vragen ons dan ook af hoe deze game op de pc zal zijn.

Cursed Mountain vertelt het verhaal over bergbeklimmer Eric Simmons die op zoek gaat naar zijn verdwenen broer in het Chomolonzo gebergte. De game speelt zich af in de jaren tachtig en in dat tijdperk was deze helse berg nog niet beklommen. Frank Simmons zou in de game de eerste zijn die het lukt, maar uiteraard verloopt niet alles volgens plan. De berg is namelijk vervloekt en boze geesten maken de barre hoogtes nog onveiliger dan dat deze al waren.

Klassiek maar niet eng

Cursed Mountain is een klassieke survival horror game die je in de derde persoon speelt. De setting van een haast onbegaanbaar gebergte is erg origineel en de spookachtige sfeer in de diverse afgelegen dorpjes is goed gegrepen. Het is daarom wel een beetje jammer dat de game nauwelijks schrikeffecten kent en dat de geesten niet echt angstaanjagend zijn. Ook de gevechten met deze geesten zijn in het begin bijzonder makkelijk, maar daar komt in de tweede helft van het spel verandering in. Vele spoken kunnen je tegelijkertijd belagen waardoor met enige regelmaat het onderspit gedolven wordt. De besturing is niet heel innovatief en je moet niet verwachten dat je moeiteloos drie geesten van je af kan houden. Toch is de besturing niet slecht en draagt de ietwat beperkte besturing bij aan de spanning tijdens de gevechten.

Geen Wii Remote maar muis

Cursed Mountain is oorspronkelijk voor de Wii ontwikkeld en behalve in de graphics, zien we dat ook terug in de besturing. Geesten kunnen namelijk beschoten en van je af geslagen worden, maar de beste manier om een geest te verslaan, is door met de muis een bepaald symbool over te trekken wanneer daar door het spel om gevraagd wordt. Hier herkennen we de typische Wii besturing, echter is dit met de muis ook prima uit te voeren. Op deze manier een geest verslaan levert ook weer de nodige levensenergie op.

Wii plus

Grafisch stelt de game niet heel veel voor. Op zich is dat logisch aangezien Cursed Mountain van oorsprong een Wii-game is, maar het is jammer dat Deep Silver niet meer met de game gedaan heeft. De game ondersteunt wel hoge resoluties en is daardoor scherper en gedetailleerder dan de Wii variant, maar in vergelijking met andere pc-titels schiet Cursed Mountain tekort. We missen glinsteringen in het ijs en de weerkaatsende zon op de bergtoppen. Dat men dit op de Wii niet voor elkaar kreeg is begrijpelijk, maar dat dit niet in de pc versie verwerkt zit, wekt toch de indruk dat Cursed Mountain een luie port is.

Eenmalige opslag

Een ander klein minpunt aan de game is de automatische save-functie. De game bepaalt zonder vooraankondiging op vaste momenten wanneer het spel opgeslagen wordt. Je hebt daar geen enkele invloed op, wat soms voor zeer ongemakkelijke situaties kan zorgen. Helemaal omdat de automatische save maar één keer wordt uitgevoerd per punt. Opnieuw naar dat punt lopen heeft dus geen zin. Zelfstandige save-points waren meer dan welkom geweest en we snappen dan ook niet de keuze voor deze manier van spelopslag.PluspuntenMinpuntenConclusie

• origineel

• sfeer

• onderhoudend

• graphics

• geen zelfstandige savepoints

Cursed Mountain is een game voor survival horror liefhebbers die wel eens iets anders willen dan zombies of mutanten. Hoewel de game niet echt eng is, is de sfeer wel goed, het verhaal origineel en is de algehele game onderhoudend genoeg om hem tot het einde uit te spelen. Maar verwacht geen technische hoogstandjes of spectaculaire grafische uitspattingen op je scherm. Daarvoor is Cursed Mountain te 'oldschool'.

7,0

...