abonneren

Simraceway SRW-S1 racestuurtje

Een los stuurwiel voor race-simulaties. Dat klinkt als een geheel nieuw concept. We kennen het stuurwieltje voor Mariokart wel, maar dat is vrij onbruikbaar voor simulatieraces: veel te weinig gevoel. Simraceway (en Steelseries) durft het concept naar de fans te vertalen. Wij testen de SRW-S1.

PCM Beoordeling

We zijn niet echt onder de indruk van dit stuurwieltje. Wat primair mist, is force feedback. Daarbij is het omhoog houden van het stuurtje niet handig. Wel knap is de precisie van het stuurtje. Tevens gaat gasgeven, remmen en schakelen nog verrassend goed. Maar ja: de die hard racefan zal nooit en te nimmer uit de voeten kunnen met dit stuurtje. En dan is 119 euro gewoon erg duur betaald.

Voordelen

  • Stuurt precies

Nadelen

  • Geen force feedback
  • Onprettige racehouding
  • Duur

Prijs

  • € 119.00

Ga naar website van de fabrikant

Wie race simulaties rijdt, doet dit doorgaans met een stuurwiel met force feedback. Force feedback is belangrijk, omdat je dan precies voelt wat de auto doet. Als je iets te hard een bocht in gaat, voel je de auto een beetje glijden. Rem je te hard een bocht in, dan voel je de achterkant een beetje uitbreken. Hetzelfde met iets teveel gas in de bocht, of een nat wegdek. Kortom: force feedback is een essentiële toevoeging dat een racestuur kan bieden aan de fanatieke racefans: het zorgt ervoor dat ze de auto op de grens kunnen rijden. Het maakt het verschil tussen winnen en verliezen.

In de lucht
Als een ontwikkelaar een racestuur ontwikkelt dat simpelweg in de lucht gehouden moet worden en met gyroscopen en accelerometers werkt, kan er in principe geen force feedback geboden worden. En dat doet de Simraceway SRW-S1 ook niet. Het in een soort veredeld Mario-kart stuurtje van Nintendo. Maar dan wel voor 119 euro.

Het stuur is bezaaid met knoppen. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maar we vragen ons een beetje af hoe je ze bedient onder het racen. Het gas, de rem en het schakelen neemt namelijk vier vingers van elke hand in beslag. Er zijn dus nog maar twee duimen over voor de knoppen op het stuur. Grote handen helpen, maar die heeft niet iedereen. Gelukkig zitten de basistoetsen redelijk binnen bereik.

Op het stuur zitten drie draaiknoppen: stuurgevoeligheid (van 180 tot 360 graden), assists en assist value. De laatste twee zijn de hulpmiddelen die je kan in- en uitschakelen en daarbij de mate van hulp. Helaas werken deze knoppen alleen in het spel van Simraceway zelf. Net al de toerenteller. Wellicht dat driver-updates of game-patches dat nog verhelpen.

Gevoelloos
We hebben uiteraard een paar spellen geprobeerd met de Simraceway. Allereerst het spel van Simraceway zelf. Een soort online multiplayer racespel. Wat overigens best goed speelt. Echter, dat is niet te danken aan het stuurtje. Sturen in de lucht went gewoonweg niet echt. En het totale gebrek aan force feedback maakt de ervaring zeer afstandelijk. En het maakt inremmen, gasgeven op de apex en precies insturen gewoon lastig.

Dat ervaren we ook met Shift 2, GTR en F1 2011 ook. Het laatste spel vinden we nagenoeg onspeelbaar met het stuurtje. Dat spel is veel te snel en eist veel te veel gevoel van de racer. Zelfs met een gewoon stuur is F1 een lastig spel als de hulpmiddelen uit staan.

Wel precies
Wat we wel knap vinden van Simraceway (of Steelseries), is de precisie in het sturen. Want feit is: het werkt prima. Ook gaat het gas geven, remmen en schakelen nog verrassend goed met de flippers achter het stuurtje. Echter: het weegt niet op tegen het ongemak van een stuurtje omhoog houden en het gebrek aan feedback. 

Aangemaakt: 2 jaren, 4 maanden geleden

Category: Invoer

Tags: gaming , controllers