abonneren

Rush

Ondanks faillissementsdreiging voor sommige Nederlandse gamesontwikkelaars blijven er nog genoeg projecten van eigen bodem over. Het Amersfoortse Two Tribes zet met Rush een leuk, innovatief puzzelspel neer.

PCM Beoordeling

Prijs

  • € 4.50

Ga naar website van de fabrikant

De opzet van Rush is simpel. Op het speelveld verschijnen gekleurde kubussen die je naar hun eindpunt moet leiden. Het speelveld is driedimensionaal, dus de kubussen moeten langs obstakels geholpen worden. In principe blijven ze altijd rechtdoor lopen, maar gelukkig heb je diverse hulpmiddelen tot je beschikking om ze de goede kant uit te sturen. Dat kan bijvoorbeeld met pijltjes, lopende banden en stopborden. Deze plaats je als blokjes op het speelveld wat zorgt voor een leuke puzzelervaring die uitgebreider is dan hij op het eerste moment lijkt.

De puzzels zijn ingedeeld in vier categorieën: drie moeilijkheidsgraden en bonuslevels. De medium en hard levels zijn pas speelbaar nadat je een bepaald aantal levels van de voorgaande moeilijkheidsgraad hebt uitgespeeld. De makkelijke levels zijn op een enkele uitzondering na niet moeilijk en heb je bij elkaar binnen anderhalf tot twee uur wel gehad. Medium blijkt echter een stuk moeilijker te zijn. Waar veel makkelijke puzzels op te lossen zijn door logische of symmetrische plaatsing van richtingspijlen, wordt het bij de medium levels ook meer een kwestie van logistiek. Hoe meer kubussen er namelijk tegelijkertijd over het speelveld lopen, hoe groter de kans dat ze botsen en dat mag niet. Met behulp van stopblokjes kan je dan zorgen dat de stroom kubussen wordt vertraagd en met splitsblokken kun je om en om de kubussen links en rechts sturen om de drukte te verdelen.

Als je er niet meer uitkomt heeft het spel ook een hints-systeem. Je kan een hint krijgen die aangeeft of de blokjes (pijlen, stop, etc.) op de juiste plaats staan. Je hebt dan zelf nog een beetje nadenkwerk om uit te vinden waar ze wel heen moeten. Als het dan nog niet lukt kan je ook een complete hint krijgen die ook aangeeft waar ze moeten komen om het level op te lossen. Deze hints zijn onbeperkt verkrijgbaar en hebben geen gevolgen voor score, achievements of andere spelelementen. Het is daardoor te makkelijk om door te spelen terwijl je eigenlijk geen doorzettingsvermogen hebt – zelfbeheersing is dus wel nodig!

Bij een puzzelspel zijn de graphics niet zo belangrijk als bijvoorbeeld bij een shooter, maar toch is ook dit aspect goed uitgewerkt. Het speelveld en de blokjes zijn fris en kleurig. Ook de achtergrondmuziek past goed, hoewel je na enkele uren wel genoeg elektronische deuntjes hebt gehoord.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • frisse graphics
  • pittige puzzels
  • niet duur
  • hints te makkelijk te krijgen
Op het iets te toegankelijke hintssysteem na is Rush een goed uitgewerkt puzzelspel dat voldoende uitdaging biedt. Rush is makkelijk te leren, maar moeilijk genoeg om er lang mee bezig te zijn.

Vervolg pagina's van Rush

Aangemaakt: 3 jaren, 6 maanden geleden

Category: Games