abonneren

Darkness Within

Net als de game Dark Corners of the Earth is Darkness Within: In Pursuit of Loath Nolder (DW:IPLN) gebaseerd op de verhalen van de horrorschrijver Howard Philip Lovecraft. De verhalen van Lovecraft staan er om bekend dat hoofdpersonen langzaam vreselijke dingen ontdekken waardoor ze of krankzinnig worden of dood gaan.

In DW:IPLN kruip je in de huid van detective Howard E. Loreid en je krijgt de opdracht om uit te zoeken wie Clark Field heeft vermoord. Field was een welvarende man die geïnteresseerd was in occulte zaken. De belangrijkste verdachte is de privédetective Loath Nolder die in het verleden onderzoek heeft gedaan naar Field. Nolder stopte echter vijf jaar geleden abrupt met zijn onderzoek en zwierf jarenlang rond op aarde op zoek naar mysterieuze godsdiensten en geheimzinnige groeperingen.

Nolder is nu terug uit Afrika met een mysterieuze huidaandoening en hij heeft een innerlijke transformatie ondergaan. Het is jouw taak om Nolder te vinden en te achterhalen of, en waarom, hij Field heeft vermoord.

Point-and-Click

DW:IPLN is een traditionele point-and-click adventuregame. De speler ziet de wereld vanuit de ogen van de hoofdpersoon en door enkele zijn muis te gebruiken kan hij de wereld ontdekken. Zoals gebruikelijk is bij point-and-click games moet de speler zo’n beetje op alles wat los en vast zit klikken om te zien of het interessant is. Dit maakt het spelen van een point-and-click game vrij traag en statisch. Dit is echter perfect voor een interactief horrorverhaal als DW:IPLN.

DW:IPLN is niet geschikt voor de ‘casual gamer’ die even snel een spelletje wilt spelen. In DW:IPLN moet je veel lezen en veel nadenken. De puzzels zijn uitdagend en passen redelijk goed in het verhaal. Als speler heb je echt het gevoel dat je een moordzaak aan het oplossen bent en dat je langzaam terecht komt in een neerwaartse spiraal richting het bovennatuurlijke en krankzinnigheid.

Hints en Tips

Een point-and-click adventure kan soms te moeilijk en te langdradig zijn voor veel gamers. Om ervoor te zorgen dat ook niet hardcore adventuregamers DW:IPLN gaan spelen, heeft ontwikkelaar Ontwikkelaar Zoetrope Interactive drie moeilijkheidsgraden in de game gestopt. De moeilijkheidsgraden bepalen hoe vaak je hints krijgt en of automatisch alle hints in documenten die je moet onderzoeken worden onderstreept. In de Standard-modus krijg je de meeste hulp om verder te komen, in Detective-modus krijg je alleen hints als je te lang vast zit en in Senior Detective-modus moet je alles zelf uitzoeken.
DW:IPLN maakt gebruik van een uniek inventarissysteem. Je kan niet alleen gevonden objecten combineren maar ook je gedachten ordenen om zodoende op nieuwe ideeën te komen.

Graphics en Geluid

In een horrorgame zijn de graphics en het geluid zeer belangrijk omdat dit de enige middelen zijn die de ontwikkelaar heeft om de game ook echt eng te maken. De graphics in DW:IPLN zijn niet supermooi of realistisch maar adequaat genoeg. Op het geluid kan Zoetrope trots zijn. Het geluid in DW:IPLN verhoogt de sfeer en jaagt je soms de stuipen op het lijf.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • Spannend
  • Voelt als een verhaal van Lovecraft
  • Geschikt voor minder krachtige pc's
  • Traag
  • Veel klikken
  • Veel leeswerk
  • Frustrerende puzzels
H.P. Lovecraft hoeft zich om DW:IPLN niet om te draaien in zijn graf. De game voelt aan als een verhaal van Lovecraft en dat is het grootste compliment dat je aan dit soort games kunt geven. Als point-and-click adventuregame heeft het last van alle nadelen die hierbij horen, zoals een trage voortgang, veel klikken op alles wat lost en vast zit en talrijke frustrerende puzzels. Zoetrope heeft deze nadelen proberen op te losse met de drie moeilijkheidsgraden en het nieuwe inventarissysteem, maar DW:IPLN is nog steeds niet geschikt voor de ‘casual gamer’.

Vervolg pagina's van Darkness Within

Aangemaakt: 6 jaren, 8 maanden geleden

Category: Games