Alien Swarm

Van Alien Swarm, oorspronkelijk een mod voor Unreal Tournament 2004, hadden we al lang niets meer gehoord, totdat Valve vorige maand ineens gratis een remake op Steam publiceerde. Hoewel het spel gratis te downloaden is, heeft Valve toch zijn best gedaan om er een leuk geheel van te maken.

De ontwikkelaars van de Alien Swarm mod zijn door Valve aangenomen, maar hebben het werk aan de mod stil moeten zetten om aan andere projecten te werken, zoals zombieshooter Left 4 Dead. Tussen de werkzaamheden door hebben ze Alien Swarm afgemaakt. Dat heeft echter niet geleid tot een kwalitatief minder spel: zowel qua graphics als gameplay is het een aantrekkelijk spel. Enige overeenkomsten met Left 4 Dead zijn er wel. De grote hoeveelheden zombies zijn vervangen door aliens maar je moet nog steeds in co-opmodus zorgen dat je het level overleeft.

Samenwerking

Alien Swarm is zowel singleplayer als multiplayer te spelen. Aan het begin van de singleplayer campaign word je op een ruimtekolonie afgezet en moet je met je squad de invasie van aliens stopzetten. Dat is het verhaal, en ook het enige waar het spel om draait: eindeloze zwermen aliens neermaaien. Het is echter veel aantrekkelijker om dit in de multiplayermodus te proberen. Je squad bestaat uit jezelf en drie andere spelers, die kunnen kiezen uit vier verschillende klassen: Officer, Special Weapons, Medic en Tech. Hoewel meerdere spelers dezelfde klasse kunnen kiezen is dat niet handig. Je hebt iedere klasse namelijk echt nodig om het spel te spelen. Zo kan de Tech bepaalde stukken sneller doorkomen door deuren te hacken, en is de Medic de enige die snel teammaten kan helen.

Je hebt keuze uit een groot aantal wapens, maar kan er maximaal drie tegelijk meenemen. Op zich hoef je niet veel na te denken over het type wapen dat je mee moet nemen, maar des te belangrijker is de hoeveelheid ammo. Voor een shooter waarin je constant zwermen beesten moet afmaken zijn er verrassend weinig kogels beschikbaar. Ook hier ben je weer afhankelijk van teammaten voor hulp, een extra reden om multiplayer te spelen in plaats van met de computergestuurde medespelers.

Verrassend

Grafisch gezien zit Alien Swarm erg goed in elkaar, de levels zien er goed uit. Het perspectief is top-down, wat betekent dat je een aparte besturing hebt. Hoewel Alien Swarm namelijk een shooter is, kan je toch apart lopen en richten om te schieten. Met het toetsenbord loop je door het ruimtestation terwijl je met de muis richt om te schieten. Het is even wennen, maar zorgt dat je heel snel kan reageren op aliens die uit onverwachte hoeken komen kruipen.

Met de motion tracker kan je aliens op een klein kaartje aan zien komen. Dat betekent dat je van tevoren met je teamgenoten posities in kan nemen om de horde zo snel mogelijk te grazen te nemen. Bovendien moet je zorgen dat je in je enthousiasme je teamgenoten niet neerschiet: friendly fire is mogelijk en dus kan je per ongeluk heel wat schade aan je team toebrengen.

Valve heeft met Alien Swarm een campaign meegeleverd, maar het aantal levels is niet bijster groot. Helaas is toch de replayfactor van het spel niet erg hoog. De singleplayermodus is ondanks het goede leveldesign toch wat saai, dus je zal snel over willen schakelen naar multiplayer. Als je met een stel vrienden aliens gaat neermaaien kan je aan Alien Swarm heel wat plezier beleven, maar zelfs dan is de fun er na een uur of twee echt wel vanaf omdat de gameplay niet wezenlijk verandert. Het is wachten op aanvullingen vanuit de community (Alien Swarm kan eenvoudig gemod worden), tot die tijd is het spel toch echt niet uitgebreid genoeg.

• goed leveldesign
  • effectieve besturing
  • levels zijn een herhalingsoefening
  • nog niet zoveel content
Hoewel Alien Swarm voor een gratis spel echt degelijk in elkaar zit, loopt het toch het risico om saai te worden door gebrek aan levels en de wat repetitieve gameplay. Met gebruik van mods en door het samenspelen met vrienden is dit gemis deels op te vangen, en kun je toch veel plezier beleven aan deze over-the-top shooter.

Aangemaakt: 4 jaren,3 maanden geleden

Category: Games