abonneren

Spotify onthult nieuwe zoekfuncties

Spotify krijgt binnenkort een aantal nieuwe functies om nieuwe muziek te ontdekken. De muziekdienst heeft vijf miljoen betalende gebruikers en een catalogus van meer dan 20 miljoen liedjes.

De functies werden gepresenteerd door de mede-oprichter Daniel Ek tijdens een persconferentie in New York. Een van de nieuwe functies om nieuwe muziek te ontdekken is de Follow-knop. Daarmee kunnen gebruikers zien waar hun vrienden naar luisteren, maar ook beroemdheden als hun favoriete artiest en zogenaamde trendsetters.

Discover
De Discover-knop biedt geheel andere mogelijkheden. Deze beveelt muziek op maat aan op basis van het profiel van de gebruiker. De Discover-knop doet suggesties op basis van de luistergeschiedenis van de gebruiker, hoe oud de gebruiker was toen een liedje voor het eerst uitkwam en welke concerten door vrienden worden bezocht. Spotify legt de suggesties uit door deze te vergelijken met de muziek die je mooi vindt.

Audio Preview
Daarnaast biedt Spotify binnenkort de Audio Preview functie. Met deze functie kan een stukje van een liedje worden afgespeeld, terwijl de gebruiker nog naar een ander liedje van zijn afspeellijst luistert. Met New Collection kunnen luisteraars muziek opslaan die zij leuk vinden of muziek die zij later nog even rustig willen horen.

Groei
Het aantal betaalde gebruikers van Spotify groeit als kool. Momenteel zijn er vijf miljoen mensen met een maandabonnement. Dat is een miljoen meer dan afgelopen juli. Een miljoen betaalde gebruikers woont in de Verenigde Staten. De concurrentie zit overigens ook niet stil. Apple is bezig met de lancering van een muziekstreamingdienst die begin volgend jaar moet verschijnen. Verder heb je nog Xbox Music van Microsoft en is de Amerikaanse muziekdienst Rdio nu ook van start gegaan in de Benelux.

Artiesten
Voor artiesten is het leuk om ontdekt te worden op Spotify, maar financieel worden zij er niet veel wijzer van de muziekstreamingdiensten. Dit betreft in ieder geval de artiesten van kleine muzieklabels.

De Amerikaanse celliste Zoe Keating heeft haar inkomsten bij de verschillende partijen waarbij zij is aangesloten openbaar gemaakt. Dat zijn onder andere iTunes, Bandcamp, Amazon en Spotify. In de periode van oktober 2011 tot februari 2012 maakte zij een omzet van ruim 84.000 dollar aan cd- en mp3-verkopen en vergoedingen voor online-streams. Dit is natuurlijk een prima omzet, maar verreweg de meeste inkomsten (97 procent) haalde zij binnen via iTunes, Bandcamp en Amazon van mensen die haar mp3's en cd's kopen. Van het bedrag dat zij aan online-streams verdiende kon zij nauwelijks leven.

 

Bron: CNBC

Lees ook

Aangemaakt: 2 jaren geleden

Category: Streaming media

Tags: spotify , streaming , muziek