advertentie
prijsvraag PCM Prijsvraag
Doe mee en win
fantastische prijzen!

Naar de puzzel
 

Downloads

Internet

Tips en Trucs

Lezersservice

iPadLife

iPadLife De iPad, net als de iPhone en iPod Touch, is voorzien van een grote hoeveelheid applicaties. In iPadLife zetten we alle mogelijkheden van de iPad op een rij. Inclusief heel veel apps, handige tips en accessoires. Prijs: € 5,95 of bestel hem online.

Lees verder

PCM op uw site!

pcm nieuws PCM biedt u de mogelijkheid de headlines van het nieuws gratis op uw eigen site te plaatsen door slechts één regel javascript in uw webpagina op te nemen.
Vertel me meer...

Nieuwsoverzicht: Nieuws | 32 reacties

Consumentenbond: ruim 4000 klachten over Vista

vrijdag 7 september 2007 - Door: Annemarie Korevaar
 

De Consumentenbond heeft in vier weken tijd 4200 uitgewerkte klachten van consumenten gekregen over Vista. Het meldpunt, dat de bond op 10 augustus op zijn website lanceerde, staat nog steeds open.

59% van de klagers meldt dat een of meerdere softwareprogramma's het niet meer doen. Bij 46% van de klagers werkt apparatuur, zoals een printer of videokaart, niet meer of niet meer goed. Verder melden mensen vooral het vastlopen of traag worden van de computer (34%), netwerkproblemen, vooral bij draadloze systemen (17%) en het niet of traag opstarten van de computer (12%). Ook geven consumenten aan dat zij moeite hebben om goede ondersteuning te vinden bij het oplossen van de problemen.

De Consumentenbond vindt dat Microsoft consumenten, voor wie Vista niet goed blijkt te werken, in de gelegenheid moet stellen om zonder kosten van XP gebruik te (blijven) maken. De bond stuurt vandaag een brief naar Microsoft om hierover in overleg te treden.

Ook adviseert de bond consumenten alleen Vista te kopen als zij zeker weten dat zij geen problemen krijgen met de hard- en software die zij gebruiken. Consumenten die XP op hun computer hebben staan en daar tevreden over zijn, kunnen op dit moment de koop van Vista beter uitstellen. Bovendien adviseert de bond consumenten om ook eens te kijken naar alternatieven voor Windows zoals Mac OS X van Apple en het gratis Linux Ubuntu.


reageer op dit artikel print artikel stuur artikel door
 
plaats op eKudos plaats artikel op eKudos   plaats op NUjij plaats artikel op NUjij
advertentie

Reacties op dit artikel

MC
vrijdag 07 09 2007 (14:19)
Vista werkt prima!! Een nieuwe PC met fatsoenlijke componenten gaat Vista als een trein. Ja, dat programma's niet meer goed werken... nieuw besturingsysteem brengt dat nou eenmaal met zich mee. Net zo als Dos naar Windows. Negativiteit naar buiten brengen is heel gemakkelijk, sensatie is nog leuker. Nou Microsoft, mijn petje af voor Vista en Office 2007 het zijn super producten. Ik werk al vanaf november 2006 met Vista en Office 2007 (MSDN) en heb nog nooit zo weinig problemen op de zaak gehad.
Leon
vrijdag 07 09 2007 (15:09)
Vista werkt inderdaad prima en als die mensen zeuren dat hun computer vastloopt is hun computer gewoon niet goed genoeg... En dat softwareprogramma's het niet meer doen heb je altijd als je naar een nieuwe versie overstapt. En als de driver voor bijvoorbeeld je videokaart niet vista-Ready is is gewoon je videokaart niet goed genoeg. Ik vind vista perfect werken, ik heb geen spijt dat ik het gekocht heb.
Catharina
vrijdag 07 09 2007 (15:30)
Er zijn heel wat meer redenen om geen MS produkten te gebruiken, daarom een oproep tot een boycot van Microsoft: http://www.kletskous.com/2007/09/07/10-redenen-om-microsoft-te-boycotten/
Paul Aardewerk
vrijdag 07 09 2007 (17:09)
Veronderstel, als alle klagers hun software e.d. eens door deskundigen hadden laten installeren, dan had onze Consumentenbond gegarandeerd geen 4000 "klagers".
M
vrijdag 07 09 2007 (17:28)
Laat Microsoft maar alstublieft failliet gaan en dat iedereen over gaat op Open Source als Linux en Open Office, enz.
dave
vrijdag 07 09 2007 (17:40)
Ga voor de grap eens met een verkoper praten die Vista leverd, ik doe dat en ik heb nog nooit zoveel problemen gekent met een os.
blackwidow
vrijdag 07 09 2007 (18:00)
heb net een nieuwe pc gekocht, met windows XP!!!!!!. werdt mij aangeraden door de verkoper.
Joost
vrijdag 07 09 2007 (19:36)
Jah omdat hij die kwijt moest:P
dave
vrijdag 07 09 2007 (20:00)
nee, waarschijnlijk niet omdat hij die kwijt moest (zal misschien meespelen) Wij adviseren ook Windows XP en wij verkopen deze gewoon los bij de pc's.
Guy
vrijdag 07 09 2007 (20:33)
Vista hoort thuis op een nieuw systeem. Als je een ferrari motor wil steken in een lada carosserie, dan is dit om problemen vragen. Als je gn geld wil steken in je hardware heeft het ook gn zin om te proeven van de nieuwe dingen die onder anderen Vista met zich meebrengen. Ik werkt in de IT sector. Bij ons komen systemen binnen P3 met 128MB ram en Vista. En maar klagen dat Vista niet goed werkt. Maar dat zal menselijk zijn veronderstel ik.
JohanP
vrijdag 07 09 2007 (21:18)
Mac OS X is geen alternatief voor vista. aangezien deze(normaalgezien) enkel op apple toestellen kan draaien. Dus als ze aanraden een nieuw toestel (apple) aan te schaffen (waarmee ze hun randapparatuur bijna zeker niet meer kunnen gebruiken) zouden ze even goed een nieuwe vista preloaded toeste kunnen voorstellen ipv een upgrade van xp naar vista...
monique
vrijdag 07 09 2007 (22:37)
Ik heb ook Vista aangeschaft in een nieuwe P.C. met dubbele geheugencapaciteit. Ik ben van het programma op zich best tevreden, het heeft wel wat mogelijkheden maar...als ik mijn zogezegde "vista-compatiebele" printer erop aansluit, die ik N.B. na de aanschaf van Vista, als vista-compatiebel heb gekocht, print deze alleen word documenten, als hij zin heeft, geen spreadsheet Works, geen foto's etc... Ik ben hier al maanden tijd mee kwijt en ben zodoende de kans om voor een professor een boek uit te printen, misgelopen. Behoorlijk gefrustreerd door de niet eenduidige informatie en hulp tussen de verschillende verkopers bij de aanschaf van zulke dure nieuwe apparatuur!
Pietje Puk
vrijdag 07 09 2007 (23:23)
Als ik een nieuwe compu wil, bouw ik deze wel zelf, kan ik ook kiezen wat ik erop wil hebben, geen Vista in ieder geval.
Paul
zaterdag 08 09 2007 (08:12)
Het formulier dat de Consumentenbond online heeft gezet is slecht in elkaar gezet en zeer pretentieus! Je kunt aangeven dat je geen problemen hebt met Vista, maar om het formulier te versturen moet je toch allerlei zaken aanklikken. Hierdoor onstaat sowieso een vertekend beeld van de problemen die er zijn met Vista!! Die problemen zijn er, maar die doen zich veelal voor op gebruikersniveau! Het gaat de Consumentenbond er blijkbaar alleen maar om te scoren!! Het nieuws te halen!!
John
zaterdag 08 09 2007 (10:54)
Nou ik heb ook maar even mijn ontevredenheid over Vista gestuurd naar de consumentenbond.
Ren
zaterdag 08 09 2007 (14:35)
Ik heb direct na de introductie van Vista mijn XP systeem gegrade naar Windows Vista Home Basic en sindsdien geen enkel probleem meer gehad met het besturingssysteem. Dat heb ik van XP nooit kunnen zeggen! Wanneer je de juiste procedures volgt weet je van tevoren precies waar je aan toe bent, welke programma?s niet meer zullen werken en of je hardware voldoet aan de eisen om Vista goed te draaien. Ik geloof dat het merendeel van de ruim 4000 klachten voorkomt uit onkunde!
joost
zaterdag 08 09 2007 (14:47)
Precies, iedereen maar zeuren dat vista niet goed is enzo. Sommige mensen kunnen echt geen bal van, en ze geven direct de OS de schuld.
Michel Hut
zaterdag 08 09 2007 (20:22)
Geachte lezers, Ik heb een computerwinkel. En begrijp soms wel de frustrie van sommige gebruikers wel dat hun software of hardware niet meer werkt. Maar ik vind niet dat niet de schuld is van windows vista. en de slogon Consumentenbond: ruim 4000 klachten over Vista mag ook wel snel aangepast worden. Omdat ze de schuld in de schoenen willen schuiven van microsoft terwijl ze de ander partijen dan moeten aanpakken om hun meestal nog duurdere software of apparatuur aan te passen tot dit software en als dit echt niet mogelijk is dan had de koper beter moeten informeren wat hij kocht. Maar als u als consument gewoon naar de computer winkel op de hoek gaat en niet naar de slager of groente boer ( ben niet gek !!) dan heb je vast nog gewoon de keuze om te kiezen tussen XP of vista bij een notebook gaat dit lastiger of je moet windows xp erbij kopen. Je kunt trouwens ook allebei installeren op jullie computers. P.S. als we hier al zo'n ophef over moeten maken...... chill out! Michel Hut www.mogpc.nl
Jeroen
zaterdag 08 09 2007 (21:14)
Wat word er een drukte gemaakt over iets nieuws. Toen win xp uitkwam was er ook niks goed aan en eigenlijk is het nog steeds niet goed (2sp en honderden updates later). Ik krijg 2 keer per week een update voor beveiligings risico's nee dat werkt lekker. Ik heb nu vista al een tijdje draaien en er is niks mis mee als je een goeie pc heb werkt het perfect. Ik was eerst ook wantrouwig over vista maar ik ben er achter gekomen dat het veel beter werkt dan xp als je maar weet hoe je er mee om moet gaan. Als ik een advies zou geven over vista zou het zijn: Koop het alleen als je een gloednieuwe pc koopt en probeer het niet op een pc te zetten waar onderdelen van een jaar oud (of meer) in zitten.
Top4matie
zondag 09 09 2007 (12:53)
vrijdag 07 09 2007 (17:28) M schreef Laat Microsoft maar alstublieft failliet gaan en dat iedereen over gaat op Open Source als Linux en Open Office, enz. Dat bedoelen we nu met sukkels die niet met een computer om kunnen gaan. Vista is perfect !!
kevin
zondag 09 09 2007 (15:47)
Windows Vista is een deftig stukje software en daarmee basta. Nu ben ik geen fanboy en draai ik blijkbaar in de illigaliteit een dualboot met vista. Die boycot actie is belachelijk en zo te weerleggen, op de marketing en open source na natuurlijk. Maarja dan ist niet enkel microsoft Windows is een besturigssysteem dus dat iets niet draait ligt meestal aan de fabrikanten die te lui zijn om drivers uit te brengen, maarja denk weer eens aan marketing => gratis nieuwe driver of nieuwe hardware verkopen ? En linux goed alternatief, qua prijs ja, verder vind ik er ook niet veel aan hoor en is de ondersteuning van hardware (al dan niet prulletjes) zeer zeer mager. En onveilig door de virussen ? Tjah als er geen zielige mensen bestaan die dergelijke software maken, was er geen probleem. Je kan op alle software wel iets aanmerken, veranderen. Niemand heeft DE oplossing voor een probleem in de softwarewereld, het kan altijd beter, sneller, veiliger. Daarnaast is microsoft ook geen braaf konijn dat beweer ik niet. Dat zijn nu eenmaal mono- en oligopolisten het is ier op de belgische telecommunicatie markt gin haar beter hoor. Tzit gewoon overal .... greetz
Koos Zorgeloos
maandag 10 09 2007 (08:13)
Veel voor -en tegenstanders zie ik. :-) Persoonlijk ben ik ook niet echt gecharmeerd van Vista. Allereerst wil ik reageren op iemand die zegt dat Vista een nieuw is, nee dus, het is goed afgekeken van apple, zoals de internet explorer van Firefox is afgekeken. Wat dat betreft kon Microsoft wel een Chinees bedrijf zijn. ;-) Ik denk dat er vooral veel weerstand is op Vista, niet om de software, maar om het gevoel dat M$ creet om haar producten. Het 'Wij dringen jou onze producten op'-gevoel en 'Wij bemoeien ons met wat jij doet op je pc' -gevoel. Ik denk dat dit de meeste mensen tegenstaat. Vista zal ongetwijfeld naar behoren werken (ik ben zelf weer terug gegaan naar Win2000 en XP en Ubuntu), maar bij mij thuis op een 2 jaar oude pc, kwam ik al in de moeilijkheden. Vooral met netwerk. Voor de 'gemiddelde'gebruikers kleven er wat nadelen aan: 1. Je bent zowat gedwongen een nieuw systeem te kopen. Een dure investering voor velen. 2. Je hebt zo'n beetje een basis ICT-cursus nodig om Vista te kunnen configureren naar eigen wensen (we zijn niet allemaal wizkids) 3. Te veel versies uitgebracht, een gemiddelde gebruiker heeft geen idee welke ze moet aanschaffen. 4. De prijs ligt sterk boven bijv. Apple 5. Vista is een stapje erger in het geheugen en harddisc vreten dan XP. Vista ziet er grafisch mooi uit en heeft best ook heel wat voordelen, maar voor de gebruiker die het niet breed heeft, gemiddelde kennis van Windows bezit en voornamelijk de pc gebruikt voor huis, tuin -en keukengebruik: blijf lekker bij XP of welk besturings dan ook.
john
maandag 10 09 2007 (12:49)
windows vista is het slechtste besturingsystem dat er ooit is geweest,alleen als je de computer maximaal opgrade met veel geheugen 4 gigabyte en een dual core processor,en de nieuwste hardware,printers,videokaart,en de nieuwste software,dan heb je kans dat de computer goed werkt,en dat is weer goed voor de computer fabrikanten,dus raad ik iedereen aan om windows xp home of professionel gewoon te blijven gebruiken,dat geeft de minste problemen
Erik Roelink
maandag 10 09 2007 (13:51)
Vista of wat anders? Ook ik run een computerzaak en ik kan gerust stellen dat onze klanten gemiddeld zeer tevreden zijn over de geleverde Vista systemen. (tot op heden +/- 450 systemen PC/notebook) uiteraard hebben we de klanten voorgelicht en meerdere hebben we wel al eens moeten helpen om een door hun zelf veroozaakt probleem op te lossen. Maar dat hoort bij onze winkelformule. In diezelfde periode hebben we ook nog een 200 XP PC's geleverd. Die hebben we geleverd aan: klanten die nog van windows 98 of ME afkwamen. Dan is XP vaak toch wat eenvoudiger als gelijk naar Vista. Daarnaast leveren we XP of de XP Prof. voor bedrijven die dure software hebben die (nog) niet vista compatibel is. Ons advies: koop de apparatuur bij een speciaalzaak die zowel bij de voorlichting als aftersales de klant behulpzaam kunnen zijn. Succes eenieder met welk besturingsysteem dan ook. Erik Roelink Computershop Nijkerk
Ferdy Bossy
maandag 10 09 2007 (14:32)
Ach Microsoft maakt het steeds bonter, heb office 2003 professional (in 2003) aangeschaft inclusief XP home die bij mijn laptop geleverd was. Krijg nu ineens (na bijna vier jaar updaten) de fout melding, dat ik een illegale versie van office heb. Hier over geklaagd op de Microsoft site, kreeg een bericht terug hoe (betalen) ik deze versie kon legaliseren, Bill is een prima zakenman maar dit is niet meer leuk, het is ook mogelijk om beveiligingssoftware aan te schaffen bij Microsoft, daar er altijd beveiligings problemen zijn met deze software, ook al belooft Gates dat de problemen met de (toen) nieuwe uitgave van 95,98, 98 second edition etc. opgelost zijn. Ben maar overgestapt op het gratis programma van OpenOffice.org en dat van Google, office zit er wel op maar gebruik deze niet meer. Mis eigenlijk niet veel, want er telkens op gewezen te worden dat de komma foutief is, want daar hoort volgens office een punt komma. En zo zijn er meer fouten in de woordenboeken van Microsoft. Controleer de spelling liever met het programma van Babylon, deze is niet gratis, maar de gebruikte woordenboeken (o.a. van Dalen en Concise Oxford English Dictionary) zijn prima. Daar ik een hekel heb aan virussen, gebruik ik het Avira Antivir PersonalEdition Premium (ook een gratis versie leverbaar www.free-av.com) programma is perfect. Maar ik denk dat het niet lang meer duurt dat we straks allemaal overstappen op Linux, want dit maken de software makers ook mee, die verschijnen straks ook met een versie welke draait op Linux
Danmen
woensdag 12 09 2007 (12:34)
Vista is een prima besturingsysteem hoor, ik draai het op een AMD atlon XP 3000+ met 2gb geheugen, een 128 mb videokaart en een Sata schijf 500gb van samsung. Ik draai de home premium en deze draait gewoon soepel, ik moest wel even wat zoekwerk doe voor de nieuwste drivers, maar nu alles werkt ben ik toch wel tevreden. De vernieuwingen zijn wel minimaal t.o.v. van XP, Waardoor ik de gewone thuisgebruiker aanraad om het voorlopig bij Xp te houden, mits je een nieuwe pc aanschaft.
andre
donderdag 11 10 2007 (19:53)
Ik kan niet snappen waarom men klaagt over vista, het is een nieuw besturing en vraagt ook om nieuw hardware.Wie geen geld wil weg geven moet maar bij xp houden.Trouwens toen xp nieuw was waren er ook hoop klachten.Iemand die verstand heeft van pc weet dat vista goed werkt, het zijn juist degene die niets weten over pc vaak klagen over niet werkend vista.Vreemd he! We horen alleen maar de klachten laten ze maar een over mensen schrijven de tevreden zijn! Vista premium liefhebber. ga voor vista !
Yi Zouff
zondag 28 10 2007 (18:18)
Windows Vista Ultimate is een heerlijk programma, alleen je moet niet met je oudere spullen blijven werken. Als je een porche wilt rijden dan gooi d'r toch ook geen motor van een lelijk in. Ik begrijp die ophef niet van al deze mensen, ze willen een nieuw besturingssysteem maar zijn te beroerd om te investeren in een beter systeem.
louisa-jeaninne vervloet
vrijdag 30 05 2008 (21:23)
mijn pc moet geregeld opgestart worden door een druk op e knop omdat hij blijft hangen, het is een nieuwe pc (van november), het is vooral als ik op internet zit en met foto's bezig ben of op mijn space bezig ben dat dit gebeurt.
EL TIGRE
vrijdag 12 09 2008 (17:58)
Ik persoonlijk ben tevreden over Vista.Ik heb dan wel de Ultimate versie/4 gig ram geh.Twee gekoppelde video kaarten 1024 Mb met een xtra light M.bord met de Intel Quadcore Q9450 2.76 GHZ. processor dus als dat nog niet werkt.Buiten deze eigenlijk wel xtreme samenstelling, vind ik Vista, als je bijna alle waarschuwingen hebt uitgeschakeld, prettiger,smeuiger en volwassener werken.Op naar de volgende uitvoering van MICROSOFT.
Johan
zondag 05 07 2009 (10:31)
Die laatste zin in het artikel is toch merkwaardig te noemen. Als je van XP naar Vista overstapt dan luiden de klachten dat ????n of meerdere programma's het niet meer doen of randapparatuur. Een advies dat onderaan wordt gegeven is om ook eens te kijken naar andere besturingssystemen zoals Max OS X of Linux. Lijkt me niet ECHT handig aangezien dit heel andere systemen zijn en je programma's die ongetwijfeld gebaseerd zijn op Windows dan sowieso niet werken. Heb je bijv. een prijzig pakket als Adobe Creative Suite voor Windows, dan gaat dat echt niet draaien op een Mac. Soms hebben installatieschijven wel een dubbele versie (Mac/Windows) maar je serienummer is echt besturingssysteem afhankelijk. Tuurlijk zijn er methoden om windows software op een mac te draaien maar dan heb je nog steeds windows nodig dat als een soort shell binnen het Mac OS draait en dat zal de snelheid niet echt ten goede komen. Ook is het maar de vraag als je gaat switchen van PC naar Mac hoe het zal gaan met je randapparatuur, zijn voor alle apparaten actuele Mac drivers beschikbaar? Kortom om uit angst voor Vista dan maar gewoon voor bijv. Mac te kiezen als je tot dusver alles met Windows XP deed maakt het risico niet minder groot als bij de overstap naar Windows Vista, sterker nog, risico's op problemen zijn zelfs groter omdat het een ander systeem is en je voor windows software nog steeds een Windows(-emulator) nodig bent. Voor wie helemaal opnieuw wil beginnen is de Mac WEL aan te bevelen aangezien het een zeer gebruiksvriendelijk systeem is, amper gevoelig is voor virussen en over het algemeen een heel mooi design kent maar check dan wel eerst even of de software die je wilt gaan gebruiken ook beschikbaar is voor het Mac OS X systeem want windowssoftware draaien op een Mac kent nu eenmaal ook problemen en dat moet je gewoon niet willen
arie van mansom
woensdag 12 08 2009 (16:21)
ik heb sinds 2 weken een nieuwe pc gekocht. met vista er op. me pc loopt continu vast. wat kan ik er aan doen en waar kan ik met me klacht terecht

toevoegen aan windows live toevoegen aan google rssNieuws

donderdag 2 september
woensdag 1 september
dinsdag 31 augustus
maandag 30 augustus
vrijdag 27 augustus
donderdag 26 augustus
woensdag 25 augustus
dinsdag 24 augustus
Naar het nieuwsoverzicht